SUKLAA SUOMESSA

Tiedossamme ei ole, milloin Suomessa on ensimmäistä kertaa syöty suklaata ja kenen valmistamaa tuo suklaa on ollut, mutta ainakin 1800-luvun makeiset tulivat Suomeen pääasiassa Venäjältä. Muualta maailmasta Suomeen ei tuolloin juuri tuotu makeisia, koska Venäjä (jonka vallan alla tuolloin olimme) peri muualta tuoduista makeisista tuontitulleja, joiden tarkoitus oli suojella omaa tuotantoaan.

Maassamme on tällä hetkellä yksi suklaan valmistaja, joka valmistaa suklaansa itse kaakaopapujen paahtamisesta lähtien: Vuonna 2012 toimintansa aloittanut Levy Chocolate. Brunberg, Fazer ja Panda, Suomen suurimmat suklaayritykset, valmistavat suklaansa ulkomailla valmistetuista "puolivalmisteista". Brunberg lopetti kaakaoapujen paahtamisen vuonna 1974 ja Fazer myöhemmin 70-luvun lopulla.

Suomessa on lisäksi kasvava määrä yrityksiä, jotka työstävät muiden valmistamasta suklaasta erimakuisia konvehteja, levyjä, suklaafiguureja yms. Olemme koonneet tiedossamme oleville suklaamoille omat esittelysivut, joilla käydään läpi yritysten historiaa, tuotteita ja nykypäivää saatavilla olevien tietojen mukaan. Osa materiaalista on saatu suoraan kyseisiltä suklaamoilta ja osa on kerätty valmistajien WWW-sivuilta ja muualta Internetistä.

Suomessa syötiin vuonna 2011 suklaata 6,51 kg/henkilö (2010: 6,94 kg/hlö, 2003: 5,2 kg/hlö), jolla päästään eurooppalaisessa vertailussa vasta kymmenennelle sijalle (2010 sija oli 7.). Edellämme ovat Sveitsi (10,55), Saksa (9,57), Englanti (9,45), Norja (9,24), Tanska (7,85), Ruotsi (7,68), Viro (7,45), Belgia (7,30) ja Itävalta (7,05). Onneksi ylitämme reilusti EU:n keskitason, joka 2011 oli 5,04 kg/hlö (2006: 5,2 kg/hlö). (Lähde: Caobisco)

Suklaan myyntiluvut ovat kasvaneet melko tasaisesti vuodesta 1985 lähtien. Suomessa myytiin vuonna 1985 suklaavalmisteita hieman alle 10 000 tonnia. Vuonna 1995 myytiin hitusen yli 12 300 tonnia ja vuonna 2010 vastaava luku oli noin 18 424 tonnia (+ 1 028 tonnia kuorrutussuklaata). Suomen liittyminen EU:n jäseneksi vuonna 1995 kiristi kilpailua kaikkien suomalaisten suklaavalmistajien osalta ja lisäksi Suomessa perittiin suklaatuotteiden valmisteveroa vuoteen 2000 asti poiketen muista EU-maista. (Lähde: Elintarviketeollisuusliitto)

Suklaan tuonti

Elintarvikkeita tuotiin Suomeen vuonna 2011 yhteensä noin 3,97 mrd. € edestä. Suklaan osuus tuonnista oli 2% (2010: 2,5%) eli 79,4 milj. € (2010: 87,4 milj. €). Tässä taulukossa on lisää tietoa suklaa- ja kaakaotuotteiden tuonnista (Lähde: Elintarviketeollisuusliitto):
  1995 2005 2008 2010 2011
Suklaa (1000kg) 6635 13200 17048 17537 14961
Muut kaakaota sis. valmisteet (1000kg) 12059 12417 14691 17638 13902
Kaakaopavut (1000kg) 137 - - 7 10

On ilo huomata, että "kuivien vuosien" jälkeen Suomeen tuodaan taas kaakaopapuja ja vieläpä kasvavassa määrin. Oletus on, että ne on tuotu pienvalmistajien toimesta. Määrät ovat niin pieniä, että niillä tuskin kovin suuren valmistajan tarpeita tyydytetään.

Suklaan vienti

Elintarvikkeita vietiin Suomesta vuonna 2011 yhteensä noin 1,59 mrd. € edestä. Suklaan osuus viennistä oli 3,1% (2010: 3,6%) eli noin 49,3 milj. €. Tässä taulukossa on lisää tietoa suklaa- ja kaakaotuotteiden viennistä (Lähde: Elintarviketeollisuusliitto):
  1995 2005 2008 2010 2011
Suklaa (1000kg) 22158 11447 12219 9487 9976
Muut kaakaota sis. valmisteet (1000kg) 2437 2407 1639 2177 2179

Ei lienee yllätys kenellekään, että Suomesta ei ole viety kaakaopapuja ulkomaille lainkaan, koskaan. Jos tämä tieto jollakin tavalla yllättää, löytyy syy maantieteellisestä sijainnistamme. Asiasta löytyy lisätietoja sivulta kaakaosta suklaaksi ja lisäksi maailman kaakaokartasta.