SUKLAALEVYRAATI

Suklaayhdistyksen jäsenet kokoontuvat kuukausittain niillä paikkakunnilla, joissa toimii yhdistyksen ryhmä, maistelemaan ja arvioimaan suklaita ja/tai muita kaakaota tai suklaata sisältäviä tuotteita. Suklaalevyraadiksi kutsutaan kokonaisuutta, joka pitää sisällään suklaatuotteiden arviot, pisteet, tuotekuvat ja jonkin verran valmistaja- ja valmistustietoja.

Maisteluissa jokainen osallistuja kirjoittaa maistelemistaan tuotteista oman makuarvionsa ja antaa tuotteille arvosanan kokonaislukuna väliltä 1 (huonoin) - 5 (paras). Arvioiden kirjoittamisen jälkeen tuotteista keskustellaan ja arvioita referoidaan suullisesti muille jäsenille. Mielipiteistä myös satunnaisesti "kiistellään", mutta positiivisessa hengessä. Jonkin ajan kuluttua maisteluiden jälkeen arviot julkaistaan sivustomme Suklaalevyraadissa.

Maisteluissa kirjoitettujen arvioiden lisäksi monet jäsenet kirjoittavat vaihtelevin ja satunnaisin välein arvioita tuotteista, joita ovat itsekseen maistelleet maisteluden ulkopuolella. Tämä onkin suurin syy siihen, miksi Suklaalevyraadista löytyy paljon tuotteita, joista on olemassa esimerkiksi vain yhden jäsenen arvio.

Kaikilla sivustomme vierailijoilla on mahdollisuus kirjoittaa omia arvioita niistä tuotteista, jotka Suklaalevyraadista löytyvät. Kirjoittaminen ei vaadi rekisteröintiä eikä se maksa mitään. Myös vierailijoiden antamat arvosanat vaikuttavat tuotteiden sijoituksiin top-listoilla. Kaikki arviot tarkistetaan ennen julkaisua, eikä asiattomuuksia päästetä edes hetkellisesti nettisivuille asti. Sivustomme vierailijat eivät voi kirjoittaa arviota sellaisesta tuotteesta, jota joku jäsenistämme ei ole ensin arvioinut, sillä vierailijat eivät voi (ainakaan vielä) lisätä Suklaalevyraatiin uusia tuotteita.

Tietyn tuotteen arvioiden löytäminen tapahtuu joko valmistajaluetteloa selaamalla tai vielä helpommin sivustomme monipuolista hakukonetta käyttämällä. Suklaalevyraadin selaaminen tapahtuu näin:
  • Valitse valmistaja valmistajaluettelosta oikealla. Huomaathan, että valmistajaluettelossa ei ole kaikkia maailman valmistajia tai tuotemerkkejä lueteltuna, vaan ainoastaan ne, joiden tuotteita joku jäsenistämme on arvioinut.
  • Valinnan jälkeen avautuu sivu, jossa on kuvien kera kaikki kyseisen valmistajan Suklaalevyraadissa arvioidut tuotteet ja tuotteiden saamien arvosanojen keskiarvot erikseen jäseniltä ja vierailijoilta.
  • Tuotteet ovat valmistajalistauksissa oletuksena aakkosjärjestyksessä, mutta voit järjestää ne haluamaasi järjestykseen.
  • Klikkaamalla seuraavaksi joko Jäsenten arviot tai Vieraiden kommentit pääset lukemaan varsinaisia arvioita.
Suklaalevyraadin hakukoneella voit etsia tuotteita ja niiden arvioita Suklaalevyraadista. Etsintä onnistuu valmistajan tai tuotteen osittaisellakin nimellä, alkuperämaan, arvion kirjoittaneen jäsenen nimen tai tuoteryhmän mukaan. Hakukoneemme on todella monipuolinen, suosittelemme kokeilemaan.

Suklaalevyraadin ja hakukoneen tekniikat on alunperin ohjelmoinut Samu Reinikainen. Sivuston ulkoasu on yhdistyksen puheenjohtajan kätten jälkiä. Apuja PHP/mySQL -ohjelmointiin on saatu muiltakin tahoilta.

Jos tämä sivu ei selventänyt asioita riittävästi, saattaa sivustomme Info / FAQ vastata moneenkin mieltäsi vielä askarruttavaan kysymykseen.

KUUKAUDEN TUOTE 2.2017 / Arkisto
Chocolate Tree Madagascar Ambanja milk 50%