KULTASUKLAA

Kultasuklaa Oy on vuonna 1990 Iittalaan perustettu suklaatehdas. Sen perustivat yrittäjyydestä vahvan kokemuksen omaavat Ismo Salo ja hänen vaimonsa Leila, jotka nykyään viettävät ansaittuja eläkepäiviä. Idea suklaatehtaan perustamisesta saatiin Englannista, josta Ismo etsi lehti-ilmoituksella businessideaa Iittalaan, Lasimäen turistikeskukseen. Eräs englantilainen esitti ideaksi karkin myyntiä, joka sitten kehittyi pariskunnan mielikuvituksessa ajatukseksi suklaatehtaasta.

Suklaanvalmistuksen opit ja laitteet haettiin Belgiasta. Reseptit muokattiin kotikeittiössä suomalaiseen makuun sopiviksi samaan aikaan kun tehdas oli rakenteilla. Avajaisia juhlittiin 14.7.1991 ja ensimmäisenä toimintavuotena valmistui jo 23 tonnia suklaata. Tuotevalikoima sisälsi jo alkuaikoina erikoisia suklaatuotteita, joita ei muualta saanut: erilaisia konvehteja, patsaita ja figuureja. Suklaan tuoreus oli (ja on edelleen) tärkeää, kaikki tuotteet olivat korkeintaan kahden viikon ikäisiä.

Nykypäivä

Vuodesta 2002 alkaen suklaatehdasta on johtanut yrittäjäpariskunta Arja Vekuna-Korpi ja Tapani Korpi. Molemmilla oli takana pitkä työhistoria Saarioisilla, mutta yhä useammin he huomasivat ihmettelevänsä "tätäkö elämä on". Netistä etsittiin myytäviä yrityksiä ja kun Kultasuklaa löytyi, neuvottelut etenivät nopeasti. Yritys oli ominaisuuksiltaan juuri toivotun kaltainen ja kesäkuun 25. päivänä 2002 Arjasta ja Tapanista tuli Kultasuklaan uusi yrittäjäpariskunta.

Tänään Kultasuklaa työllistää täysipäiväisesti 20 henkilöä ja useita osa-aikaisesti sesonkien mukaan. Kultasuklaan suklaamestarit valmistavat tuotteet käsin aidosta suklaamassasta, johon ei ole lisätty kasvirasvaa. Esikuvana Kultasuklaalla on Belgian suklaakulttuuri ja liikeideana on tarjota asiakkaille tuoretta, käsintehtyä suklaata. Kultasuklaa Oy on Joulupukin virallinen suklaapaja ja Kultasuklaan toimesta on järjestetty mm. suklaansyönnin SM-kisat.

Kultasuklaan omat myymälät löytyvät Helsingissä Wanhasta kauppahallista, Humppilassa valtatie 2:n varrella Humppilan Lasitehtaan kauppakujalta, Tampereella Tallipihalta, Turun Kauppahallista ja tietenkin Iittalasta, jossa sijaitsee myös suklaatehdas ja jossa suklaan valmistusta pääsee katselemaan lasiseinän takaa. Suklaatuotteita myydään lisäksi yli sadan jälleenmyyjän kautta eri puolilla Suomea.

Kultasuklaa on 1.7.2007 liittynyt Suomalaisen Työn Liiton jäseneksi ja saanut avainlipputunnuksen. Kultasuklaa on Suomen suurin suklaata käsityönä valmistava yritys. "Päätimme itsenäisyyden juhlavuotena korostaa kotimaisuuttamme, koska olemme siitä todella ylpeitä", kertoo suklaayrittäjä Tapani Korpi.

Tuotevalikoima

Kultasuklaan tuotevalikoimassa on yli 500 erilaista suklaatuotetta ja uutuuksia tulee jatkuvasti. Tuotevalikoimaan kuuluu mm.
  • suklaiset konvehdit, sekä irtona että erilaisissa rasioissa
  • logosuklaat yrityksille omalla logolla
  • erilaiset kuviosuklaat ja räätälöidyt tuotteet rasioineen
  • suklaakortit, jotka voidaan painaa omalla kuva-aiheella, esimerkiksi logolla
  • suklaalevyt ja -tikkarit
  • suklaapatsaat ja -figuurit, aikuisten hupisuklaat
  • erikoistuotteet kuten Ruosteiset työkalut ja suklaanäkkärit
  • sokeroimaton suklaa
  • sesonkituotteet, mm. joulu, pääsiäinen, ystävänpäivä ja kevään juhlat
  • kodin erilaisiin juhliin sopivat tuotteet, esim. syntymä- ja hääpäivät, ristiäiset
  • erilaiset käsin kirjaillut suklaatuotteet
  • suklaapähkinät ja -rusinat
  • tryffelit ja marmeladit
Kultasuklaan väen mukaan suklaasta voi tehdä lähes mitä vain. Yksityisasiakkaiden lisäksi suklaata valmistetaan yrityksille tilauksesta. Lasimäellä valmistuvat mm. logosuklaat painokuvalla tai kohokuviolla, räätälöidyt suklaatuotteet, joissa vain mielikuvitus on rajana.

Lisätietoja: kultasuklaa.fi