FAZER

Vuosina 1999-2008 Fazerin virallinen nimi oli Cloetta Fazer, kun kaksi suurta pohjoismaista makeisvalmistajaa vuonna 1999 olivat päättäneet yhdistyä. Vuoden 2008 lopulla tämä liitto kuitenkin purettiin, jolloin Suomeen jäi Fazer Makeiset Oy ja Ruotsiin Cloetta Ab.

Fazerin historiaa

17.9.1891 Karl Fazer avasi Ranskalais-Venäläisen konditorian Kluuvikatu 3:een Helsinkiin ja vuonna 1894 Suklaan ja konvehtien valmistaminen aloitettiin saman kadun varrella. Kluuvikadun kiinteistö purettiin vuonna 1928 ja uusi rakennus valmistui kaksi vuotta myöhemmin samalle kadulle.

Fazerin tavaramerkki rekisteröitiin vuonna 1897. Teollinen karamellinvalmistus aloitettiin Tehtaankadulla vuonna 1897 ja jo seuraavana vuonna avattiin uusi tehdas Tehtaankatu 29:ssa. Vuoteen 1919 mennessä koko Tehtaankadun kortteli oli siirtynyt Fazerin omistukseen.

Vuonna 1911 Hankoon perustettiin suomalais-englantilainen Biscuittehdas Oy ja keksituotanto aloitettiin. Yhtiö siirtyi vuonna 1927 Fazerin omistukseen ja yhtiön nimi muutettiin vuonna 1947 muotoon Hangon Keksi – Hangö Kex. Vuonna 1920 alkoi Fazerin ulkomaiden valloitus, kun liike avattiin Tukholmaan. Vuonna 1922 aloitettiin Fazerin sinisen valmistus ja kymmenen vuotta myöhemmin kuultiin suru-uutisia, kun Karl Fazer kuoli 9. lokakuuta. Kuusi vuotta myöhemmin Sven Fazer nimitettiin toimitusjohtajaksi.

Uutta tehdasta alettiin rakentaa Vantaan Länsisalmeen vuonna 1955. Alueen nimeksi tuli Fazerila. Keksinvalmistus Fazerilassa alkoi 1957. Vuonna 1963 suklaa- ja makeistuotanto siirrettiin Fazerilaan ja toiminta Tehtaankadulla loppui. Vuonna 1965 Peter Fazer nimitettiin Fazerin toimitusjohtajaksi. Seuraavana vuonna Hangon Keksi fuusioitiin Karl Fazer Oy:öön ja sitä seuraavana vuonna Fazer perusti yhtiön Ruotsiin.

Vuonna 1975 Fazer osti ruotsalaisen, Malmössä toimineen Mazetti-nimisen kaakaovalmistajan. Mazetti oli alunperin nimeltään Malmö Choklad och konfektfabriks Ab, kun se vuonna 1888 perustettiin. Mazetti-nimi otettiin käyttöön 1940-luvulla. Kuuluisin Fazerille siirtynyt tuotemerkki tässä yrityskaupassa lienee vielä tänäkin päivänä monille tuttu "silmäkaakao" eli Ögon-Cacao.

Vuonna 1989 tapahtui suuria muutoksia, kun operatiiviset toiminnot yhtiöitettiin: syntyi Fazer Makeiset, Fazer Leipomot ja Fazer Keksit. Jo seuraavana vuonna alkoi Fazer Makeisten ja ruotsalaisen Cloettan yhteistyö. Vuonna 1993 Chymos Oy siirtyi Fazerin omistukseen. Vuonna 1997 Fazer teki irtomakeisyritysostoja Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Englannissa ostaessaan itselleen Candyking:n.

Vuonna 1999 sovittiin Fazer Makeisten ja Cloettan yhdistymisestä ja vuonna 2000 Fazer Makeiset ja Cloetta Ab yhdistyvät Cloetta Fazer Ab:ksi. Yhteistyö saattoi toimiakin, mutta taustalla kuhisi. Vuonna 2005 uutisissa puhuttiin Fazerin yrityksistä ostaa Cloetta Fazerin osakkeita takaisin itselleen ja erimielisyydet omistussuhteista tuntuivat jatkuvan sen jälkeenkin.

Vuosien riitelyn jälkeen Oy Karl Fazer Ab ja AB Malfors Promotor (jotka yhdessä omistivat noin 78,5% Cloetta Fazerin äänistä) ilmoittivat kesällä 2008 päässeensä Cloetta Fazerin fuusion purkamisesta yhteisymmärrykseen. Fuusion purku tapahtui loppuvuodesta 2008, jonka jälkeen molemmat osapuolet jatkoivat omilla nimillään, tuotemerkeillään ja tahoillaan. Ero tuli virallisesti voimaan tammikuussa 2009.

Fazerin tuotteet

Jotkut Fazerin suklaatuotteista ovat olleet markkinoilla jo hyvän tovin. Joidenkin valmistus on aloitettu jo edellistä vuosisataa edeltäneellä vuosisadalla (eli 1800-luvulla). Monestiko itse yllätyt lukiessasi tätä luetteloa ja valmistuksen aloittamisvuosia:

1896 Mignon
1900 Fazer Liqueur Fills
1904 Wienernougat
1908 Geisha (nykyversiossa vuodesta 1962)
1910 Ögon-Cacao (alunperin Mazettin tuote)
1916 Da-Capo
1922 Fazerin Sininen Maitosuklaa
1949 Marianne
1958 Jim
1960 Dumle-tikkari
1961 Kina (alunperin Mazettin tuote)
1966 Suffeli
1969 Fazermint
1974 Kismet
1987 Dumle Orginal

Tuotteita tulee markkinoille jatkuvasti lisää, mutta käsitykseni mukaan ainakaan mikään edellä luetelluista tuotteista ei ole poistunut markkinoilta. Viime vuosina trendinä on näyttänyt olevan uudenlaisten tuotteiden kehittely vanhoista tutuista tuotteista (snacks-pussit, minibites, omien tuotemerkkien yhdistäminen yms). Niillä täytyy siis edelleen olla kysyntää.

Fazerin Sininen

Fazerin suklaapakkauksissaan perinteisesti käyttämä sininen väri on rekisteröity Patentti- ja rekisterihallituksen pitämään tavaramerkkirekisteriin 30.4.2001. Kyseessä on ensimmäinen Suomessa hyväksytty värin rekisteröinti tavaramerkiksi. Fazerilla on Suomessa yksinoikeus myydä suklaatuotteitaan juuri Fazerin maitosuklaalle tunnusomaisissa tutun sinisissä pakkauksissa. Väri toimii suklaan tunnuksena ja nimenä ilman, että Sinistä tarvitsee edes kirjoittaa.

Sinisen suklaan maun salaisuus piilee sen tarkoin varjellussa reseptissä ja valmistustavassa. Fazerin Sininen on Pohjoismaiden ainoa maitosuklaa, joka vielä tänäkin päivänä valmistetaan tuoreesta maidosta. Siniseen käytetyt kaakaopavut tulevat Ecuadorista (Arriba) ja Länsi-Afrikasta. Fazerin Sininen maitosuklaa valmistetaan Suomessa, Vantaan Fazerilassa. Suomen lisäksi sitä nautitaan pääasiassa Ruotsissa, Puolassa, Venäjällä ja Baltian maissa.

Lisätietoja: fazer.fi

KUUKAUDEN TUOTE 2.2017 / Arkisto